Aan het Gentse Kluizendok is maandag een schip aangekomen met 3.500 ton zout uit de Middellandse Zee. Het aanvullen van de tekorten aan strooizout kan zo beginnen. De firma Zoutman zal de lading verwerken tot strooizout en leveren aan een aantal Vlaamse en Waalse instellingen. Het zeezout moet nog enkele bewerkingen ondergaan zoals wassen, kalibreren en drogen. Bart Sobry van Zoutman: “De lading die maandag aankwam is maar een deeltje van wat er de komende weken nog moet komen. Tussen 25 januari en 10 februari zal maar liefst 170.000 ton zout arriveren in Gent. Het gaat dan om drie schepen afkomstig uit Zuid-Amerika en Australië. Een deel van dat zout gaat ook naar de zetel van Zoutman in Roeselare om daar tot voedingszout verwerkt te worden.
Havenschepen Christophe Peeters: “Op de concessie van Zoutman aan het Kluizendok werd een loods van 13.000m² opgetrokken voor de verwerking en opslag van zout. Deze productie eenheid is nu de grootste, aan diepwaterkaai gelegen zout productie eenheid binnen Europa. Daarenboven garandeert een optie op een bijkomende 22.000m² bedrijfsterrein, verdere uitbereiding zodat de productiecapaciteit kan worden verhoogd in functie van de vraag. De huidige diepgang in het Kluizendok biedt de mogelijkheid om ook Panamax schepen te behandelen waardoor de aanvoer naar de productie en verwerking voor de toekomst is verzekerd. Deze investeringen zullen de overslag van zeeschepen naar binnenschepen en de aanvoer van zout naar de andere vestigingen vereenvoudigen. De infrastructuur laat toe om het zout onmiddellijk bij levering te verwerken”.
Havenschepen Christophe Peeters: “Op de concessie van Zoutman aan het Kluizendok werd een loods van 13.000m² opgetrokken voor de verwerking en opslag van zout. Deze productie eenheid is nu de grootste, aan diepwaterkaai gelegen zout productie eenheid binnen Europa. Daarenboven garandeert een optie op een bijkomende 22.000m² bedrijfsterrein, verdere uitbereiding zodat de productiecapaciteit kan worden verhoogd in functie van de vraag. De huidige diepgang in het Kluizendok biedt de mogelijkheid om ook Panamax schepen te behandelen waardoor de aanvoer naar de productie en verwerking voor de toekomst is verzekerd. Deze investeringen zullen de overslag van zeeschepen naar binnenschepen en de aanvoer van zout naar de andere vestigingen vereenvoudigen. De infrastructuur laat toe om het zout onmiddellijk bij levering te verwerken”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten