De tweede fase van de werken van het project Gent Sint-Pieters is volop bezig. In deze fase komt vooral het stationsgebouw zelf aan de beurt. Vanaf nu tot 2020 wordt het station stap voor stap afgebroken en in zijn nieuwe vorm weer opgebouwd. Nu de aanleg van twee tijdelijke busperrons op de Voskenslaan bijna ten einde is (ingebruikname voorzien 31 januari), kan Infrabel de werf volledig innemen. Momenteel zijn de voorbereidende werken vrijwel achter de rug: van de perrons 11 en 12 is alle bekabeling, verlichting, overkapping enz. weggehaald. Van op perron 12 is een eerste helling gemaakt waarlangs vrachtwagens het afbraakmateriaal zullen kunnen afvoeren. Dit zal gebeuren via de nieuwe Valentin Vaerwyckweg richting R4. Een tweede helling die zal dienen als oprit wordt nog deze week aangelegd tegen het spoortallud op de Sint-Denijslaan vlakbij de Kortrijksesteenweg.
Als alles volgens planning verloopt, zal Infrabel in de week van 7 februari starten met de afbraak van het eerste deel van de Voskenstunnel en de afbraak van de keermuur in de Sint-Denijslaan. De afbraak en heropbouw van perrons 11 en 12 zullen ongeveer 2 jaar in beslag nemen. Ook de nieuwe gevel die het toekomstige Prinses Mathildeplein zal verfraaien, zal in die periode worden opgericht.
Het station blijft zowel aan de voor- als achterzijde steeds toegankelijk. Langs de kant van de Sint-Denijslaan zullen reizigers via een overdekt hellend vlak in de huidige reizigerstunnel worden geleid. Vanuit de Sint-Denijslaan hebben reizigers ook nog toegang tot de oude tramtunnel waar ze rechtstreeks de perrons kunnen bereiken. Voor fietsers en voetgangers wordt er een 4 meter brede corridor op de Sint-Denijslaan voorzien en dit voorbij de Ganzendries tot aan de Voskenslaan. Die corridor moet volgende week klaar zijn. Tijdens de aanleg hiervan kan er hinder zijn en worden fietsers aangeraden om via de Ganzendries en Reigerstraat te rijden.
Als alles volgens planning verloopt, zal Infrabel in de week van 7 februari starten met de afbraak van het eerste deel van de Voskenstunnel en de afbraak van de keermuur in de Sint-Denijslaan. De afbraak en heropbouw van perrons 11 en 12 zullen ongeveer 2 jaar in beslag nemen. Ook de nieuwe gevel die het toekomstige Prinses Mathildeplein zal verfraaien, zal in die periode worden opgericht.
Het station blijft zowel aan de voor- als achterzijde steeds toegankelijk. Langs de kant van de Sint-Denijslaan zullen reizigers via een overdekt hellend vlak in de huidige reizigerstunnel worden geleid. Vanuit de Sint-Denijslaan hebben reizigers ook nog toegang tot de oude tramtunnel waar ze rechtstreeks de perrons kunnen bereiken. Voor fietsers en voetgangers wordt er een 4 meter brede corridor op de Sint-Denijslaan voorzien en dit voorbij de Ganzendries tot aan de Voskenslaan. Die corridor moet volgende week klaar zijn. Tijdens de aanleg hiervan kan er hinder zijn en worden fietsers aangeraden om via de Ganzendries en Reigerstraat te rijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten