donderdag 17 februari 2011

VOKA moedigt vrouwen aan om startersdroom waar te maken

Geen man te bespeuren tijdens de infosessie over starten met een eigen zaak die VOKA Oost-Vlaanderen gisteren in Lokeren organiseerde. Wel 150 enthousiaste vrouwen met een startersdroom. 60% van hen is werkzoekend en zoekt een uitdaging als zelfstandige, maar waarom wagen ze de sprong niet? De stap in het onbekende en de vrees om financiële risico’s te nemen, blijkt de grootste barrière. Onder de titel ‘Vanavond niet schat… morgen start ik met mijn zaak’ organiseerde VOKA Oost-Vlaanderen gisteren een startersevent voor ondernemende vrouwen. Sommigen bruisen van ideeën, maar hebben nog geen concrete plannen. Anderen hebben al hun eerste stappen als zaakvoerder in bijberoep gezet en putten moed en zelfvertrouwen uit de ‘go for it practices’ van reeds ‘gevestigde’ vrouwelijke ondernemers om de sprong van bijberoep naar hoofdberoep te maken. De vrees om vooral financiële risico’s te nemen is blijkbaar groter bij vrouwen dan bij mannen. 60% van de aanwezigen is werkzoekend en zoekt een uitdaging als zelfstandige. Die droom blijkt het grootst in de leeftijdscategorie van 25 tot 45 jaar (50% van de aanwezigen), maar ook vrouwen tussen 45 en 60 jaar (30% van de aanwezigen) koesteren plannen om te starten met een eigen zaak.

Annemie Baetens (46) heeft plannen om dit jaar nog van haar bijberoep als fotograaf haar hoofdberoep te maken: “Ik richt me specifiek tot bedrijven en maak foto’s voor hun folders, handleidingen en websites. Ondanks het feit dat het klantenbestand zich snel opbouwt, heb ik toch een beetje schrik om de sprong te wagen. Mijn stempelgeld is net voldoende om de vaste kosten te dekken. Technisch materiaal vraagt grote investeringen en is ook vlug verouderd. Binnenkort start ik volledig als zelfstandige en moet ik er voor zorgen rendabel te kunnen zijn.” Sarah Verhofstadt (26) werkt met een tijdelijk contract in de audiovisuele sector: “De lezingen op dit event doen me beseffen dat ik een groot netwerk heb waarvan ik beroepshalve veel gebruik maak. Als ik projecten in dienstverband kan realiseren, waarom zou het me dan niet lukken voor eigen projecten? Ik voel dat het ondernemen in mijn bloed zit, maar in de familie schrikt een zelfstandige activiteit af. Ik wil blijven flexibel werken en vond het interessant om via de praktijkgetuigenissen te vernemen hoe vrouwen dit combineren met een gezin.”

VOKA Oost-Vlaanderen stelt vast dat praktijkgetuigenissen van vrouwelijke zaakvoerders inspirerend werken voor potentiële starters. Er is nood aan coaches die starters de weg wijzen, hen adviseren en antwoord bieden op hun vragen. Via projecten, zoals Bryo, StartUp en Studentstarter informeert VOKA Oost-Vlaanderen specifieke doelgroepen over hun mogelijkheden als ondernemer. Link: http://archief2010.blogspot.com/2010/08/ondernemen-je-moet-gek-genoeg-zijn.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten