vrijdag 11 februari 2011

Corrosieproblemen ossenkoppalen geconcentreerd langs de E19

Omdat de veiligheid centraal staat, gaf minister Hilde Crevits vorige vrijdag de opdracht om alle palen met een risico te controleren. In totaal werden 2.660 van de 90.000 verlichtingspalen gecontroleerd. Het betreft twee types: de ossenkoppalen en de palen op een voetplaat. Een ossenkoppaal is een rechte paal waar bovenaan een of twee gebogen U-vormige armen staan waaraan de verlichtingsarmaturen vastgemaakt zijn. Het zijn de oudste metalen palen die er in Vlaanderen staan en meer dan 35 jaar oud zijn. In 4 provincies staan er in 2.000 palen van dit type. In West-Vlaanderen staan er geen ossenkoppalen. Uit de inspecties blijkt dat er enkel een groot probleem met corrosie is bij de ossenkoppalen die langs de E19 tussen Brussel en Antwerpen staan. In Limburg en Oost-Vlaanderen werden bij de gecontroleerde ossenkoppalen, die even oud zijn, geen corrosieprobleem vastgesteld. In totaal zullen er 89 ossenkoppalen worden. Verlichtingspalen op voetplaat worden gebruikt wanneer de palen niet in volle grond kunnen verankerd worden bijvoorbeeld op bruggen. Dit houdt in dat de paal onderaan is vastgelast op een voetplaat die op een blok beton wordt vastgezet met bouten. Door deze constructie is de paal onderaan afgesloten, waardoor het water niet weg kan. In Vlaanderen staan er zo een 660, voornamelijk op bruggen. Ook de controle van de verlichtingspalen wordt bijgestuurd. Aannemers krijgen een herinnering over de wijze waarop de visuele controle, die in het bestek staat, moet gebeuren. Aangezien er geen individuele informatie is per paal, zal er een register worden opgemaakt, waardoor er een fiche zal zijn per paal. Zo kan de staat van palen beter worden opgevolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten