Het filmmuziekseminarie dat jaarlijks door het Filmfestival Gent en KASK (Hogeschool Gent) wordt georganiseerd, krijgt dit jaar een ietwat andere invulling. De focus ligt op sound design, niet op klassieke filmmuziek. Reden daarvoor is de komst van Walter Murch, legendarisch beeldmonteur en sound designer. Drie Oscars bevestigen die titel: Beste Geluid voor Coppola’s Apocalypse Now (1979) en Beste Geluid en Beste Montage voor Minghella’s The English Patient (1996). Curator van het seminarie is Martine Huvenne. Het Film Sound Seminar met Walter Murch vindt plaats op donderdag 20 oktober van 10 tot 16 uur op het Filmfestival Gent. Walter Murch (New York, 1943) is een naam die het grote publiek misschien weinig zegt, maar in de filmwereld geldt hij als de grootste beeld- en geluid cutter van zijn generatie. Niet alleen weet hij hoe films worden gemaakt en hoe ze functioneren, maar ook hoe ze kunnen ontsporen en vooral hoe ze kunnen gered worden.
Na een opleiding aan de Californische filmschool USC ging de jonge Murch meteen aan de slag. Samen met Francis Ford Coppola en George Lucas stond hij aan de wieg van het Nieuwe Hollywood. Voor Coppola’s roadmovie The Rain People (1969), tekende hij de geluidsmontage en de geluidsmix. Voor George Lucas’ speelfilmdebuut THX-1138 (1970) nam hij niet alleen de geluidsmontage voor zijn rekening, maar schreef hij ook mee aan het scenario. Door de jaren heen zorgde zijn samenwerking met Coppola voor enkele huzarenstukjes op vlak van beeld- en geluidsmontage. De misleidende subtiliteit van Murch’s sound design blijkt uit de geraffineerde paranoïde thriller The Conversation (1974). Daarin vormt de foute interpretatie van een geluidsopname zelfs de sleutel tot de misdaadintrige. Minder subtiel, maar niet minder indrukwekkend is de spectaculaire herschepping van de Vietnam oorlog in Apocalypse Now (1979). Murch was niet alleen een van Coppola’s belangrijkste medewerkers aan de drie Godfather -films (1972/1974/ 1990), hij monteerde de drie speelfilms ook tot één doorlopend episch verhaal voor de televisieversie The Godfather Trilogy: 1901-1980. Hij was bovendien de essentiële creatieve medewerker aan Coppola’s meest recente films: Youth Without Youth (2007) en Tetro (2009) .
Een andere belangrijke creatieve samenwerking had Murch met de vroegtijdig overleden Britse regisseur Anthony Minghella. Voor hun eerste film samen, The English Patient (1996), won Murch Oscars voor montage en geluid; daarna volgde The Talented Mr. Ripley (1999) en Cold Mountain (2003). In 1998 tekende Murch ook voor de montage en het geluid van de gerestaureerde versie van Touch Of Evil, Orson Welles’ verminkt meesterwerk uit 1958. Andere belangrijke titels in zijn filmografie zijn Julia (1977; Fred Zinnemann), The Unbearable Lightness Of Being (1988; Philip Kaufman) en Romeo Is Bleeding (1993; Peter Medak).
Het Film Sound Seminar met Walter Murch vindt plaats op donderdag 20 oktober van 10 u. tot 16 u. op het Filmfestival Gent (Kinepolis 8). Inschrijven kost € 25 (€ 15 voor studenten en geaccrediteerden) en kan vanaf 14/09 op www.worldsoundtrackacademy.com Broodjeslunch is inbegrepen.
Na een opleiding aan de Californische filmschool USC ging de jonge Murch meteen aan de slag. Samen met Francis Ford Coppola en George Lucas stond hij aan de wieg van het Nieuwe Hollywood. Voor Coppola’s roadmovie The Rain People (1969), tekende hij de geluidsmontage en de geluidsmix. Voor George Lucas’ speelfilmdebuut THX-1138 (1970) nam hij niet alleen de geluidsmontage voor zijn rekening, maar schreef hij ook mee aan het scenario. Door de jaren heen zorgde zijn samenwerking met Coppola voor enkele huzarenstukjes op vlak van beeld- en geluidsmontage. De misleidende subtiliteit van Murch’s sound design blijkt uit de geraffineerde paranoïde thriller The Conversation (1974). Daarin vormt de foute interpretatie van een geluidsopname zelfs de sleutel tot de misdaadintrige. Minder subtiel, maar niet minder indrukwekkend is de spectaculaire herschepping van de Vietnam oorlog in Apocalypse Now (1979). Murch was niet alleen een van Coppola’s belangrijkste medewerkers aan de drie Godfather -films (1972/1974/ 1990), hij monteerde de drie speelfilms ook tot één doorlopend episch verhaal voor de televisieversie The Godfather Trilogy: 1901-1980. Hij was bovendien de essentiële creatieve medewerker aan Coppola’s meest recente films: Youth Without Youth (2007) en Tetro (2009) .
Een andere belangrijke creatieve samenwerking had Murch met de vroegtijdig overleden Britse regisseur Anthony Minghella. Voor hun eerste film samen, The English Patient (1996), won Murch Oscars voor montage en geluid; daarna volgde The Talented Mr. Ripley (1999) en Cold Mountain (2003). In 1998 tekende Murch ook voor de montage en het geluid van de gerestaureerde versie van Touch Of Evil, Orson Welles’ verminkt meesterwerk uit 1958. Andere belangrijke titels in zijn filmografie zijn Julia (1977; Fred Zinnemann), The Unbearable Lightness Of Being (1988; Philip Kaufman) en Romeo Is Bleeding (1993; Peter Medak).
Het Film Sound Seminar met Walter Murch vindt plaats op donderdag 20 oktober van 10 u. tot 16 u. op het Filmfestival Gent (Kinepolis 8). Inschrijven kost € 25 (€ 15 voor studenten en geaccrediteerden) en kan vanaf 14/09 op www.worldsoundtrackacademy.com Broodjeslunch is inbegrepen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten