maandag 2 mei 2011

Voorverkoop concert 'Masterpieces: Maestros of Suspense’ van start

Het Filmfestival Gent presenteert op woensdag 12 oktober in muziekcentrum De Bijloke ‘Maestros of Suspense’, een zinderend concert met filmmuziek van Bernard Herrmann en Franz Waxman. Beiden zijn onlosmakelijk verbonden met de iconische Alfred Hitchcock, maar zorgden vaak ook zonder hem voor de ‘thrill’ in thrillers. Op het programma staat onder meer Herrmann’s muziek voor Psycho, Vertigo en Taxi Driver en Waxman’s muziek voor Rebecca, Rear Window en Sunset Boulevard. De uitvoering gebeurt door het Nationaal Orkest van België onder leiding van Dirk Brossé. De spanning wordt opgevoerd door projectie van filmfragmenten van deze opwindende klassiekers op het grote scherm. Even bekend als de ijzingwekkende douchemoord uit Psycho, zijn de krijsende strijkers die de scène begeleiden. Regisseur Alfred Hitchcock wou aanvankelijk geen muziek bij wat de beroemdste filmmoord aller tijden zou worden, maar voor een keer boog de onbetwiste ‘master of suspense’ het hoofd voor componist Bernard Herrmann. Hij kreeg gelijk en filmgeschiedenis werd geschreven.

Hitchcock had als geen ander verstand van spanningsopbouw en wist goed welke rol muziek daarin speelt. Herrmann was dan ook een van Hitchcock’s favoriete componisten, met werk voor The Trouble With Harry (1955), The Man Who Knew Too Much (1956), The Wrong Man (1956), Vertigo (1958), North By Northwest (1959), Psycho (1960), The Birds (1963) en Marnie (1964). Maar ook de Duitse componist Franz Waxman vormde een uitzonderlijk sterke tandem met meestermanipulator Hitchcock. Soundtracks van titels als Rebecca (1940), Suspicion (1941), The Paradine Case (1947) en Rear Window (1954) bewijzen dat Waxman niet vies was van een stevige portie ‘suspense’.

Samen waren Herrmann en Waxman goed voor 12 instant Hitchcockklassiekers, maar beiden verdienden hun sporen ook met ander onvergetelijk en meeslepend werk. Herrmann schreef de muziek voor onder andere Orson Welles’ Citizen Kane (1941), William Dieterle’s The Devil And Daniel Webster (1941) waarvoor hij een Oscar kreeg, Robert Wise’s The Day The Earth Stood Still (1951), John Lee Thompson’s Cape Fear (1962), François Truffaut’s Fahrenheit 451 (1966), Brian De Palma’s Obsession (1976) en Martin Scorsese’s Taxi Driver (1976). Waxman mag dan weer onder andere volgende scores op zijn naam schrijven: James Whale’s The Bride Of Frankenstein (1935), George Cukor’s The Philadelphia Story (1940), Victor Flemming’s Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1941), Billy Wilder’s Sunset Boulevard (1950) waarvoor hij zijn eerste Oscar kreeg, George Steven’s A Place In The Sun (1951) waarmee hij zijn tweede Oscar won en Billy Wilder’s The Spirit Of St. Louis (1957).

Herrmann en Waxman’s muzikale erfenis beslaat meer dan 35 jaar en inspireert ook vandaag nog nieuwe generaties aan filmmuziekcomponisten. Hun belang kan daarom niet onderschat worden. Ze zorgden samen met enkele van de grootste regisseurs aller tijden voor nagelbijtende momenten en bepaalden voor de decennia die volgden hoe spannende filmmuziek zou klinken. Tickets voor dit concert kosten 15 en 30 euro en zijn te koop via www.fnac.be


Het 38e Filmfestival Gent vindt plaats van 11 tot 22 oktober 2011: www.filmfestival.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten