Omdat 150 jaar geleden de eerste stoomtrein op de lijn Gent-Eeklo reed, is het een feestelijk weekend in de stations van Eeklo en Maldegem. Na een lange administratieve lijdensweg en de nodige technische hoogstandjes was het eindelijk zo ver: op 21 juli 1861 werd het station door de private maatschappij 'Chemin de fer de Gand à Eecloo' feestelijk geopend. De hoge tarieven beperkte het het aantal reizigers tot de betere stande.Het goederenvervoer moest het zakencijfer de hoogte instuwen, maar dat viel dik tegen. Een overname door de staat in 1878 kon het faillissement afwenden, maar de investeerders betaalde wel de prijs.
De eerste ervaringen met de Société du Chemin de Fer de l’Etat waren positief: de tarieven daalden, er kwamen extra ritten en de uren werden aangepast aan de behoeften van de reizigers. In de gouden jaren 50-60 verloor de trein door het toenemende vrachtwagen- en autobezit steeds meer klanten. De lijn tussen Brugge en Maldegem-Donk is nu een fietsroute. Maldegem - Eeklo is in gebruik voor een museum met stoomlocomotieven. De lijn van Eeklo naar Gent bleef gelukkig bewaard, ondanks sluiting van alle tussenstations in 1984-1988. Vanaf 2002 deed de inzet van nieuwe treinen type 41 het aantal reizigers weer toenemen. De spoorlijn werd gemoderniseerd en is een alternatief voor de verzadigde gewestweg N9. In 1980 werd het huidige moderne stationsgebouw in gebruik genomen.
Zaterdag en zondag rijd een historische dieseltrein vanuit Maldegem naar Eeklo of Gent. Opstappen kan in Gent, Evergem of Waarschoot. Het betreft een dieseltrein met rijtuigen in eerste en derde klasse, waarbij reizigers de luxe van de vorige eeuw kunnen ervaren of kunnen beleven hoe arbeiders met de trein reisden. Op de sporen twee en drie in het station van Eeklo toont de NMBS modern en historisch materiaal. Ook vertrekt zaterdag, zondag en maandag een stoomtrein vanuit Eeklo naar de gerestaureerde en geklasseerde site van de vzw Stoomcentrum Maldegem. Ook in het station van Maldegem gaan allerlei activiteiten door en is historisch materiaal te zien. Leuke randactiviteiten zoals kermis aan het station en het Herbakkersfestival maken het evenement compleet. Meer informatie en uurregelingen op www.stoomcentrum.be
De eerste ervaringen met de Société du Chemin de Fer de l’Etat waren positief: de tarieven daalden, er kwamen extra ritten en de uren werden aangepast aan de behoeften van de reizigers. In de gouden jaren 50-60 verloor de trein door het toenemende vrachtwagen- en autobezit steeds meer klanten. De lijn tussen Brugge en Maldegem-Donk is nu een fietsroute. Maldegem - Eeklo is in gebruik voor een museum met stoomlocomotieven. De lijn van Eeklo naar Gent bleef gelukkig bewaard, ondanks sluiting van alle tussenstations in 1984-1988. Vanaf 2002 deed de inzet van nieuwe treinen type 41 het aantal reizigers weer toenemen. De spoorlijn werd gemoderniseerd en is een alternatief voor de verzadigde gewestweg N9. In 1980 werd het huidige moderne stationsgebouw in gebruik genomen.
Zaterdag en zondag rijd een historische dieseltrein vanuit Maldegem naar Eeklo of Gent. Opstappen kan in Gent, Evergem of Waarschoot. Het betreft een dieseltrein met rijtuigen in eerste en derde klasse, waarbij reizigers de luxe van de vorige eeuw kunnen ervaren of kunnen beleven hoe arbeiders met de trein reisden. Op de sporen twee en drie in het station van Eeklo toont de NMBS modern en historisch materiaal. Ook vertrekt zaterdag, zondag en maandag een stoomtrein vanuit Eeklo naar de gerestaureerde en geklasseerde site van de vzw Stoomcentrum Maldegem. Ook in het station van Maldegem gaan allerlei activiteiten door en is historisch materiaal te zien. Leuke randactiviteiten zoals kermis aan het station en het Herbakkersfestival maken het evenement compleet. Meer informatie en uurregelingen op www.stoomcentrum.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten